torsdag 17 december 2015

ris à la malta

Jag brukar försöka att dra ner på det vita sockret i vissa rätter när det inte behövs. Går det att byta ut så är det tummen upp. Lussekatterna är bakade med kokossocker och honung  t ex.

Ris à la malta brukar jag göra en egen variant av. Jag kokar risgrynsgröt på mandelmjölk och grötris. Den använder jag tillsammans med en grädde av mandlar eller cashewnötter.

Grädden gör jag genom att mixa nötterna fint i mixern. Sedan tillsätter jag lite havremjölk och medjooldadlar. Kanske 3 stycken beroende på hur söt man vill ha den. Mängden nötter får du känna beroende på hur stor sats du ska göra. Börja med 100 g så kan du tillsätta mer om det blir för lite. Samt en nypa vaniljpulver eller vaniljsocker. Blanda med risgrynsgröten.

Till det serverar jag en jordgubbssås av mixade ekologiska jordgubbar.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar