torsdag 17 december 2015

julgran

Du kan ha en plastgran i över 10 år men ändå är det mer miljövänligt att köpa en odlad gran varje år. Vår är lokalt odlad. Ekologiskt är att föredra om man hittar, eftersom julgranar är extremt besprutade. 

Vi fick ett kvällsprojekt med att försöka såga en ny snittyta på en pyntad gran men det gick bra tillslut. Den har druckit väldigt lite vatten sedan inköp och min fasa är att den barrat färdigt till julafton. Det blev en lite sned rödgran men en gran måste väl få ha lite karaktär. Då citerar jag min man. Kungsgranarna barrar ju inte utan torkar istället men det fanns inga fina. Jag gillar glesa rödgranar bäst men kungsgranar är lite mer barnvänligt. 

Här på ön får man ta bilen om man vill handla julgran. Men vi fegisar som inte vill spänna fast en gran på taket får nöja oss med det magra utbudet hos blomaffären på torget. Jag är nöjd även om den är lite krokig. 



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar