torsdag 29 oktober 2015

barnböcker

Har ni tröttnat på stereotypa barnböcker så dra till biblioteket och låna böcker från Olika förlag. Så underbara berättelser som man verkligen mår bra av att läsa för barnen. Min absoluta favorit är "Varför gråter pappan?". Den handlar om en pappa som sitter och gråter på en bänk utanför förskolan. Alvdis och Hamsa samtalar om varför pappan kan tänkas gråta. De sätter in känslor i olika situationer på ett helt underbart sätt. Pappan gråter faktiskt glada tårar för han ska få träffa sina barn idag. Första gången jag läste den grät jag en tår för sista delen är så himla fin. Ja, jag är lite lyrisk inför de här böckerna så nu får ni dra till bibblan!

Min dotter plockar alltid fram just de här fyra böcker ur bibliotekshögen och hennes stora favorit är "Tesslas pappa vill inte". Där byter pappa och barn roll med varandra igenom alla vardagliga situationer vi stöter på dagligen med ett litet barn. Tessla få truga och muta sin pappa för att ta på vantar, äta upp maten, gå till jobbet..

varfor_grater_pappan-3dvictoria_3dkonrad_lussar_3dtesslas_pappa_3d

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar