lördag 11 oktober 2014

lita på din kropp

Det här med att kroppen känner vad den behöver tycker jag är en spännande teori. Jag själv känner starkt sug efter olika saker och tänker att det är kroppens sätt att säga vad den behöver. Jag tror det är viktigt att lyssna på vad kroppen säger och försöka tolka det.

Sötsuget är väl ett enkelt exempel. Ofta har man ätit dåligt under dagen på oregelbundna tider och då dalar blodsockret. Då känner man ett snabbt behov av energi.

Tidigare när jag drack alkohol kunde jag dagen efter ofta känna ett starkt behov av C-vitamin. Jag kände mig "c-vitamin sugen" och ville ha frukt eller smoothie.

Idag gjorde min man proteinrika våfflor till lunch. Mättande på sitt sätt men jag kände senare under dagen ett stort sug efter en stor grönsakssoppa. Det var visserligen zucchini, morot och ingefära i våfflorna men det var nog inte tillräckligt med grönsaker.

Det här får mig att känna mig lite lugnare om min lilla dotter en dag bara eller mest äter protein och den andra dagen äter mer kolhydrater. Jag känner en tillit till kroppens förmåga att reglera vad den behöver.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar