tisdag 22 december 2015

tankar om julen innan julen

Ja, nu är det snart dan' före dopparedan'. Det som kommer att bli mest spännande är att se hur stora kommer att ta dagen. Man bygger upp förväntningar om hur julafton ska vara. En speciell dag då allt är perfekt. Maten smakar toppen, alla är snälla och glada, huset lyser av kärlek och julklapparna leks med hela kvällen. Sedan den tanken har jag försökt intala mig att det är helt okej om det blir en dag lik alla andra. När barnen väl kommer in i ens liv inser man att dagarna är svåra att påverka. Varje dag har sina dalar och toppar. Nu är vi inne i en ganska tuff utvecklingsperiod (snällt ord för trots) och det är svårt att veta vad som kommer passa dagen därpå, eller minuten senare.

Förväntningarna på mig själv får också lov att vara lite lägre. Det behöver inte vara helt skinande rent, jag behöver inte stryka lakanen innan jag renbäddar, glömmer jag att göra en maträtt är det helt okej.

Vi har pratat mycket om Tomten och svaret brukar bli att "jag gömmer mig när Tomten kommer". Så just nu är jag beredd på att hon kommer att stå i tvättstugan och det är helt okej. Jag blev själv lite smått rädd förra året när min man gick in i rollen. Då kommer vi att prata om att Tomten var lite läskig men verkade väldigt snäll. Nästa år kanske du vågar...

Den stora bondgården som vi köpt som grand finale kanske inte alls kommer att gå hem. Kanske blir djuren tuggleksaker för minstingen. Stora kanske istället gillar lilla plyschbollen som minstingen får. Det är helt okej för då kanske bondgården passar dagen därpå, eller minuten senare.

Storplutten kanske inte alls vill mysa i soffa och titta på "Kan du vissla Johanna?" utan sitta i köket och klippa i papper och limma tillsammans med mig. Hon kanske inte alls vill dansa kring granen och sjunga "Räven raskar över isen", som Tommy och Annika. Ja, allt får hända.

Jag har inga förväntningar på barnen över hur de ska bete sig eller vara. Det kommer att vara toppar och dalar med humöret som alla andra dagar. Både för oss stora och de små. Förhoppningsvis blir det ändå en speciell dag som vi kan prata om sedan. Bygga upp små nya och gamla traditioner. En medvetenhet om att det inte alltid blir som man tänkt sig kanske är det som kommer att göra att det blir en riktigt god jul!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar