torsdag 1 maj 2014

teknik i fel händer

Ja, just så känns det. Min lilla tjej har fått en vilja av stål. Den är inte att leka med. Hon vet vad hon vill ha och det blir mycket frenetiskt pekande och gnäggande. Jag är nämligen inte riktigt med på noterna. Hon gick några steg själv igår på Kungsgatan och fick beröm av förbipasserande. Hon är snart lika lång som spjälsängen. Klyschan "tiden går så fort" är numera bekräftad.



Så klart är det mest populära hemma tagentbordet, datormusen, bankdosan, tv-dosan och mobiltelefonen. Hon vet tydligen vad jag INTE vill att hon ska pyssla med. Men hon gillar att trycka på Caps Lock så det lyser en lampa, hålla inne en tangent så det låter, trycka på musen, ratta på stereon, bära runt mobilen etc. Det blir mycket "ajaj" här hemma just nu. Jag försöker verkligen sitta vid datorn när lillan sover, tittar på TV i så fall när lillan gått och lagt sig och använder bara mobiltelefonen till samtal.

Förutom tekniken älskar hon som tur väl är hennes hylla med böcker. Öppna dörrarna och ta ut böcker, lägga in, bläddra och lyssna på när mamma sjunger eller läser. Dra ut tidningar är också ett stort intresse.

Teknik behövs inte i ett litet barns liv. Det går att lära sig saker ändå, precis som vi gjort i alla tider. I den här åldern skall lek, fantasi, kreativitet och spring fylla vardagen. Jag vill vara delaktig som förälder och inte ge mitt barn en ipad för att uppehållas.

Det finns mycket intressanta åsikter om strålning från WiFi. Allt är inte vetenskapligt belagt men jag tror helt klart att den kan innebära hälsorisker (cancer, huvudvärk, fertilitet etc). Vi har istället en stationär dator med en fast internetkoppling, skippar surfplattan och trådlösa nätverket är avstängt på mobilen.  Det går att läsa mer på ex. Strålskyddsstiftelsens hemsida

Leksaksjättarna håller inte med mig då jag såg jag den här och ett likadant fodral till en ipad i en leksaksaffär. Hur sjukt är inte detta Fisher-Price?!



1 kommentar :

  1. Hon ä ju för fin Alex. Stora damen nu ju! :)
    Många kramar från gamla moster.

    SvaraRadera