fredag 9 augusti 2013

välkommen

Välkommna nya och gamla läsare till mitt nya forum. Här kommer det främst cirkulera recept samt tankar kring mat, kost och miljö. Allt i den mån jag hinner med en bebis under armen. Familjen kommer i första hand!

Alla recept är 100 % vegetariska och utgår från ekologiska råvaror i den mån det går. Annars är närodlat det näst bästa och Svenskt sigill nummer tre. Fokus ligger på veganmat och raw food.

Vegankost innebär en vegetarisk kost där man utesluter allt animaliskt så som kött, fisk, fågel, mjölkprodukter och ägg. Enkelt sagt kan raw food förklaras som en livsstil där kosten består av ekologiska grönsaker, frukt, bär, nötter, frön, alger, groddar, oljor och örter. Inget upphettas över 42 grader. Allt för att behålla den ultimata näringen.

Vi människor har en önskan att placera och bli placerad i fack eller ingå i grupper. För allas skull benämner jag mig vegan sedan många år. Först för att jag blev vegetarian och intresserad av djurhållning men idag handlar det allt mer och mer och min egen hälsa. Att äta stor andel raw food är nytt för i år. Det ger min kropp en bra boost och jag kan äta allt med gott samvete. Jag anser dock att min kropp (och tyvärr plånboken) mår bäst av en del vegankost och en del raw food. Speciellt under tiden jag ammar och behöver extra kalorier. Jag försöker även undvika vetemjöl och gluten även om det inte blir helt glutenfritt.

Jag gillar att experimentera i köket och oftast går jag på känsla. Ibland inspireras jag av kokböcker och andras recept men ger det min egen touch. Därför är det svårt att ange exakta mått. Det bästa är att testa sig fram och ibland misslyckas.

Det kan förekomma några nya ingredienser för er i recepten men de flesta går att beställa över nätet eller inhandla i hälsokosten. Jag är själv nybörjare inom raw food så förhoppningsvis kan vi lära oss tillsammans på vägen.

Hoppas ni kommer att trivas med läsningen! Kommentera om ni har några frågor.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar