måndag 26 augusti 2013

en vanlig morgon

Jag kickstartar dagen med en vetegrässhot. Kanske det nyttigaste du kan stoppa i dig. Extrema mängder klorofyll som ger dig en välmående kropp. En lång lista kan göras men bland annat stärker det immunförsvaret och renar kroppen på olika nivåer. Dessutom fyller jag på förrådet med massa vitaminer, 90 mineraler och samt de essentiella aminosyrorna. Jag använder det i pulverform men har man tillgång till färskt och egenodlat så är det optimalt. Smaken är bra och inget du behöver få kväljningar över.




En stund efter blir det oftast bovetegröt, bröd och te till frukost. Jag älskar min frukoststund och mår bäst av en stor frukost. Gröten består av blötlagt helt bovete som jag mixar med 1 banan, kryddor och linfröolja. Den serverar jag med bär och någon egengjord mjölk ex. sesam-, mandel- eller kokosmjölk. Idag blev det kanel, acai och kokosmjölk. Ofta toppar jag med cacao nibs och mullbär. 

Till det en skiva bröd, 99% av fallet groddat bröd, men idag var det ett glutenfritt bröd från Maria Karlssons bageri på Mällby Lantgård på Tjörn. Det toppar jag med naturellt orostat cashewnötssmör, gurka och portulak. Portulaken beställer jag från Hållbar Hälsa i Svenshögen eller köper direkt från Åke på Bondens marknad i Haga. 

Portulak är också en riktig vitaminbomb. Bland annat vitamin A, B2, B6, C, E samt järn, kalcium och magnesium. Och inte minst omega-3.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar